Τρίτη, 11 Μαΐου 2010

Αυξήσεις εισιτηρίων στα μέσα μεταφοράς

Σε απόφαση για την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας αναμένεται ότι θα οδηγηθεί πολύ σύντομα η κυβέρνηση, καθώς η αύξηση των εσόδων των φορέων των αστικών συγκοινωνιών θεωρείται απαραίτητη προκειμένου να περιοριστούν τα τεράστια ελλείμματα που έχουν σωρεύσει οι εταιρίες αυτές.

Η πρόβλεψη για άνοδο της τιμής των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς περιλαμβάνεται μάλιστα με σαφήνεια στο κείμενο του μνημονίου οικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής, που συμφώνησε η χώρα μας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην παράγραφο που αφορά στη διαχείριση και αποκρατικοποίηση κρατικών επιχειρήσεων, "θα συνταχθεί ένα χρονοδιάγραμμα και σχέδιο δράσης για τη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των μεγαλύτερων ζημιογόνων επιχειρήσεων, κυρίως στον τομέα των σιδηροδρόμων και των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Το εν λόγω σχέδιο δράσης θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα για τη μείωση του κόστους, μεταξύ των οποίων είναι ο εξορθολογισμός των εξυπηρετούμενων δικτύων και η αύξηση των τιμολογίων
".

Στο 1,15 ευρώ το εισιτήριο

Η αύξηση της τιμής στα εισιτήρια...
των αστικών συγκοινωνιών αναμένεται ότι θα τεθεί σε ισχύ από την αρχή του επόμενου έτους και σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου που σήμερα είναι στο 1 ευρώ θα φτάσει στο 1,15 ευρώ. 

Με τη διαμόρφωση της τιμής στο 1,15 ευρώ ανά εισιτήριο οι αστικές συγκοινωνίες δεν θα πάψουν ασφαλώς να είναι ελλειμματικές, ωστόσο στόχος της κίνησης αυτής θα είναι η προσέγγιση της Ελλάδας στα ευρωπαϊκά πρότυπα σε ό,τι αφορά τον μέσο όρο κόστους δρομολογίου ανά επιβάτη.
Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης το κόστος του εισιτηρίου καλύπτει το 40% του κόστους δρομολογίου που αναλογεί στον επιβάτη, ενώ το υπόλοιπο 60% αποτελεί την κρατική επιδότηση.

Αντίστοιχα, στην Ελλάδα η τιμή του εισιτηρίου καλύπτει μόλις το 25% του αναλογούντος κόστους, ενώ το υπόλοιπο 75% αποτελεί επιβάρυνση του κράτους, η οποία όμως εδώ και χρόνια δεν καταβάλλεται, με αποτέλεσμα το έλλειμμα των συγκοινωνιακών φορέων να αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.

Ενδεικτικό είναι ότι η ΕΘΕΛ, ο ΗΣΑΠ, ο ΗΛΠΑΠ, το μετρό και το τραμ, που είναι οι παροχείς συγκοινωνιακού στην πρωτεύουσα υπό την αιγίδα του ΟΑΣΑ, το 2009 κατέγραψαν συνολικό έλλειμμα 486 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ το σωρευμένο έλλειμμα κινείται στην τροχιά που έχει χαράξει ο… ΟΣΕ, ξεπερνώντας ήδη τα 3 δισ. ευρώ. 

Το μεγαλύτερο μέρος από το συνολικό έλλειμμα του 2009 το σημείωσε η ΕΘΕΛ, η οποία το 2009 είχε έλλειμμα 304,4 εκατομμυρίων ευρώ. Σημαντικά επίσης ελλείμματα 66,6 και 87,3 εκατομμυρίων ευρώ είχαν ο ΗΣΑΠ και ο ΗΛΠΑΠ αντίστοιχα, το τραμ συνεχίζει να κινείται με έλλειμμα 26,6 εκατ. ευρώ, ενώ έλλειμμα 1,6 εκατ. ευρώ είχε και το μετρό.
ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: