Σάββατο, 9 Οκτωβρίου 2010

Μείωση προσωπικού 45% στον ΟΣΕ και κέρδη από τον Μάρτιο του 2011. Διαφωνούν οι σιδηροδρομικοί και απεργούν.


Μέσα σε τρεις εβδομάδες αναμένεται να έχει γίνει νόμος του κράτους το σχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ που κατατέθηκε χθες στη Βουλή από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Συναντήθηκαν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στον Οργανισμό με τον υπουργό Υποδομών Δ. Ρέππα, διαφώνησαν και αντιδρούν με απεργίες.

Το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ περιλαμβάνει μείωση προσωπικού κατά 2.351 άτομα, αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις και «νοικοκύρεμα» των οικονομικών, απορρόφηση θυγατρικών εταιρειών, ιδιωτικοποίηση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την είσοδο στρατηγικού επενδυτή και διαγραφή των χρεών 10,7 δισ. ευρώ. Το σχέδιο νόμου το οποίο έχει πάρει το «πράσινο φως» της τρόικας αλλά και του υπουργικού συμβουλίου...
θα αποτέλσε και το αντικείμενο διαλόγου στη χθεσινή συνάντηση που  είχαν στη μία το μεσημέρι οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στον ΟΣΕ με τον υπουργό Υποδομών Δ. Ρέππα. Στόχος ήταν να μετριαστούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι αντιδράσεις των εργαζομένων με ρυθμίσεις υπέρ τους. Συγκεκριμένα, εργαζόμενοι και υπουργείο Υποδομών συζήτησαν  τρεις αλλαγές:
Ο «εθελούσιος» χαρακτήρας για τις περίπου 1.350 μετατάξεις των εργαζομένων του ΟΣΕ, καθώς θα δοθεί προτεραιότητα σε όσους θελήσουν μόνοι τους να μετακινηθούν. Αν ο αριθμός τους δεν είναι επαρκής, θα ακολουθήσουν υποχρεωτικές μετατάξεις, οι οποίες θα στηριχθούν και σε κοινωνικά κριτήρια. Το αργότερο εντός πενήντα ημερών θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι μετατάξεις εργαζομένων, ώστε να μειωθεί το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας, που φτάνει σήμερα τα 387 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι η συρρίκνωση του κόστους σε ποσοστό 20%.
H σαφέστερη διατύπωση για τις αποδοχές των εργαζομένων. Το σχέδιο αναφέρει σαφώς ότι βασικοί μισθοί και πρωτεύουσες απολαβές των εργαζομένων θα είναι δεσμευτικές με βάση τις ισχύουσες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, ενώ οι περικοπές θα αφορούν όλες τις έκτακτες απολαβές (επιδόματα κ.λπ.), με στόχο οι δευτερεύουσες να μην ξεπερνούν το 10%-15% των κύριων αποδοχών.
Ο φορέας συνταξιοδότησης όσων μετακινηθούν να παραμείνει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο προβλέπει ότι τη συνταξιοδότηση για όσους μεταταγούν θα αναλάβει ο φορέας στον οποίο ανήκει η υπηρεσία που θα μετακινηθούν, κάτι το οποίο έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τους εργαζομένους.
Στόχος των παρεμβάσεων είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αρχίσει να εμφανίζει σημάδια κερδοφορίας μέχρι τον επόμενο Μάρτιο, προκειμένου να μην αντιμετωπίσει τον κίνδυνο του λουκέτου. Ετσι, το νομοσχέδιο προβλέπεται να τεθεί σε εφαρμογή αμέσως μετά την ψήφισή του από τη Βουλή, η οποία τοποθετείται χρονικά στο τέλος του μήνα ή στις αρχές Νοεμβρίου.
Βάσει των προβλέψεων, από τον ΟΣΕ θα αποχωρήσουν συνολικά 2.351 εργαζόμενοι μέσω μετατάξεων και υποχρεωτικών συνταξιοδοτήσεων όσων έχουν συμπληρώσει τις προϋποθέσεις. Υπολογίζεται ότι από το σύνολο των περίπου 6.050 απασχολουμένων στον Οργανισμό περίπου 1.000 θα συνταξιοδοτηθούν και οι υπόλοιποι θα μεταφερθούν σε άλλες θέσεις του δημόσιου τομέα, ενώ στον σιδηρόδρομο θα συνεχίσουν να εργάζονται περί τους 3.700. Αναλυτικά, το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μειωθεί κατά 45% και του ΟΣΕ/ΕΔΙΣΥ κατά 37%. Το πλεονάζον προσωπικό κάθε εταιρείας θα μεταφερθεί σε φορέα υποδοχής, προκειμένου να εξευρεθούν οι κατάλληλες θέσεις για τους μετατασσόμενους υπαλλήλους.
Ιδιώτες
Με το νομοσχέδιο όλο το δίκτυο του ΟΣΕ θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ιδιώτες μετά από αδειοδότηση και υποβολή σχετικού αιτήματος στο διαχειριστή. Προκειμένου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να είναι ανταγωνιστική, το νομοσχέδιο αναδιάρθρωσης προβλέπει τη δυνατότητα σύστασης εταιρείας logistics, η οποία θα έχει ως βασικό έργο τη μεταφορά εμπορευμάτων για τρίτους με φθηνά τιμολόγια.
Οι εργαζόμενοι

Τα βασικά ζητήματα που θα θέσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων οι εργαζόμενοι είναι η αντίθεσή τους στην κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων, αλλά και στη μείωση των μισθών (τακτικές αποδοχές, χρονοεπιδόματα και ορισμένα άλλα επιδόματα). Παράλληλα, θα ζητήσουν να ισχύσει η δυνατότητα εξαγοράς χρόνου προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν όσοι έχουν πολλά χρόνια προϋπηρεσίας. 
Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να δοθεί το δικαίωμα που τους δίνει ο νόμος για εξαγορά των τελευταίων επτά ετών ή και της στρατιωτικής θητείας το 2015, προκειμένου να βγουν στη σύνταξη και να μη χρειαστεί να μεταταχθούν ύστερα από 33 ή 35 χρόνια προϋπηρεσίας. Οι ίδιοι, μάλιστα, υποστηρίζουν ότι αν μπορέσουν να επωφεληθούν από αυτήν τη ρύθμιση, ο αριθμός των σιδηροδρομικών που θα αποχωρήσει με σύνταξη ίσως και να ξεπερνά τους 2.500 και να μη χρειαστούν μετατάξεις. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο υφυπουργός Υποδομών, Σ. Βούγιας, δήλωσε πως το υπουργείο βλέπει θετικά να γίνει πρόωρη συνταξιοδότηση όσων έχουν περίπου 3 χρόνια για να βγουν στη σύνταξη. Παράλληλα, οι σιδηροδρομικοί υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να υπάρξει αύξηση των ωρών εργασίας σε ειδικότητες όπως αυτή των μηχανοδηγών.

Διαχωρισμός του δικτύου σε τέσσερις κατηγορίες
50 εκατ. επιδότηση κάθε χρόνο για όσες γραμμές χαρακτηριστούν «άγονες»
Σε ό,τι αφορά το δίκτυο θεσπίζεται επιδότηση 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο έως το 2013 για όσες γραμμές χαρακτηριστούν «άγονες». 
Το υπόλοιπο δίκτυο θα χωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες με βάση την επιβατική κίνηση:
Στην πρώτη θα ενταχθεί όλο το κερδοφόρο κομμάτι Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη και θα περιλαμβάνει δρομολόγια που θα λειτουργούν κανονικά με πλήρες προσωπικό και συχνότητες.
Η δεύτερη θα λειτουργεί με περιορισμένο προσωπικό και θα εμφανίζει περιορισμένη κίνηση, ενώ σε αυτή θα ενταχθεί και το υπό κατασκευή δίκτυο.
Η τρίτη κατηγορία θα περιλαμβάνει το δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας. Τα τμήματα αυτά θα συντηρούνται και θα επισκευάζονται, ενώ δρομολόγια σε αυτή την κατηγορία θα μπορούν να εκτελούν κατόπιν αιτήματός τους ιδιωτικοί φορείς.
Η τέταρτη κατηγορία περιλαμβάνει το καταργημένο δίκτυο, το οποίο δεν θα αποτελεί μέρος της σιδηροδρομικής υποδομής. Το δίκτυο της κατηγορίας 4 αναμένεται να αξιοποιηθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ ή να δοθεί με συμβάσεις παραχώρησης. 
Ουσιαστικά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα ζητεί από τον ΟΣΕ χωρητικότητα στις γραμμές ανάλογα με τη ζήτηση και την περίοδο του έτους, καταβάλλοντας αντιστάθμισμα, βάσει του μοντέλου των αερομεταφορών. Τις ίδιες υποχρεώσεις θα πρέπει να τηρεί και οποιαδήποτε άλλη εταιρεία επιθυμεί να διενεργήσει σιδηροδρομικές μεταφορές. Επίσης, το νομοσχέδιο προβλέπει αυξήσεις των εισιτηρίων και απελευθέρωση του κομίστρου από 1.1.2011. Η τιμολογιακή πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα εγκρίνεται πλέον από τις αρμόδιες διυπουργικές επιτροπές, αλλά ελεύθερα από την ίδια την εταιρεία. Παράλληλα, προβλέπει κατάργηση όλων των ατελειών ενώ συστήνεται και η ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή των σιδηροδρόμων.
της Μαρίας Μόσχου
ΠΗΓΗ

Στη διάρκεια της συνάντησης του Δ.Ρέππα με τους εργαζόμενους του ΟΣΕ, στην οποία παρέστη και ο γγ του υπουργείου, Χάρης Τσιόκας, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στον ΟΣΕ διατύπωσαν στον υπουργό τις απόψεις τους τόσο για το μέλλον και τις προοπτικές του Οργανισμού, όπως αυτές διατυπώνονται στο νομοσχέδιο, όσο και για τα «καυτά» θέματα που αφορούν τους ίδιους και έχουν σχέση τις μετατάξεις, το μισθολογικό τους και την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και του Κανονισμού για το προσωπικό του Οργανισμού.

Μετά τη συνάντηση, ο νέος πρόεδρος της ΠΟΣ, Θανάσης Λεβέντης, σημείωσε ότι η Ομοσπονδία κατέθεσε τις απόψεις της, αλλά δεν βρέθηκαν σημεία προσέγγισης με την ηγεσία του υπουργείου. Σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, το νομοσχέδιο προβλέπει την κατάργηση των 2/3 του δικτύου του ΟΣΕ, ενώ, κατά την εκτίμησή τους, μέσα από την αναδιοργάνωση των δρομολογίων και την αξιοποίηση των εμπορευματικών μεταφορών, ο σιδηρόδρομος μπορεί να γίνει κερδοφόρος.

«Γκρίζα» σημεία για τους συνδικαλιστές είναι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, τις υποχρεωτικές μετατάξεις και το συνταξιοδοτικό τους.

Η ΠΟΣ εξήγγειλε 24ωρη απεργία για την προσεχή Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου,
ενώ οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν καθόλη τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: