Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2010

Δέκα χρόνια πίσω τα κανάλια λόγω κρίσης!

Προσεχώς… επαναλήψεις στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς καθώς η πτώση της διαφήμισης άγγιξε επίπεδα-ρεκόρ.
 
Oι προαναγγελίες εξανεμίστηκαν, οι νέες παραγωγές «παγώνουν» και το πρόγραμμα που ήδη προβάλλεται στην ιδιωτική τηλεόραση κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να διακοπεί. Μια κατάσταση ζοφερή, η οποία καθρεφτίζει πλήρως την εικόνα που επικρατεί συνολικά στα κανάλια. 
Αποτελεί δε άμεση συνέπεια της πτώσης της διαφημιστικής δαπάνης, η οποία πλέον καταγράφει ιστορικά, χαμηλά, ρεκόρ! 

Χθες ο διευθυντής προγράμματος του Μega κ. Πέτρος Μπούτος περιέγραψε στους δημοσιογράφους με μελανά χρώματα το μέλλον της τηλεόρασης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «σύντομα μεγάλο μέρος του προγράμματος αναμένεται να συρρικνωθεί και ο σταθμός να επενδύσει στις επαναλήψεις παλαιών σειρών. Είναι τόσο κακή η εικόνα των οικονομικών», τόνισε, «που ουσιαστικά εν έτει 2010 το Μega βρίσκεται στην κατάσταση όπου βρισκόταν οικονομικά το 2002».

Ιστορικό χαμηλό για τη διαφήμιση 
 
Η ίδια κατάσταση επικρατεί σε όλα τα ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια, στα οποία η πτώση της διαφημιστικής δαπάνης καταρρίπτει όλα τα ρεκόρ.

Τον Οκτώβριο του 2010 (48.904.443 ευρώ) η πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009 (81.629.097 ευρώ) είναι 40%, την ώρα που από την αρχή της χρονιάς ως σήμερα η μείωση εσόδων φθάνει το ποσοστό 15% (476.913.198 ευρώ από 561.863.704 ευρώ από το αντίστοιχο διάστημα του 2009)! 

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι το 2009 είχε χαρακτηριστεί μέχρι πρότινος ως το χειρότερο οικονομικό έτος για τα έσοδα των ΜΜΕ.

Στον ΑΝΤ1 η κατάσταση διαφοροποιείται ελάχιστα, καθώς από την αρχή της σεζόν είχε επιλεγεί φθηνό πρόγραμμα το οποίο επένδυσε σε ριάλιτι, τάλεντ σόου και τουρκικές σαπουνόπερες, ρίχνοντας σημαντικά το κόστος.

Στον Αlpha, παρά το χαμηλού κόστους πρόγραμμα οι τηλεθεάσεις εφέτος είναι απογοητευτικές και η «μαύρη τρύπα» του χρέους παραμένει ανοιχτή, ενώ στα μικρότερα κανάλια (Star, Αlter) δεν υπάρχει καμία προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης και μεγαλύτερης επένδυσης στο πρόγραμμα, με τα διαφημιστικά έσοδα να είναι ιδιαίτερα χαμηλά.
Ο σχεδιασμός πλέον παύει να είναι μακροπρόθεσμος, «προγραμματίζουμε με προοπτική ενός μήνα το πολύ» διευκρίνισε ο κ. Μπούτος, «καθώς ήδη βιώνουμε το χειρότερο σενάριο για την αγορά»

Οι προβλέψεις μόνο αισιόδοξες δεν είναι, την ώρα που η έλλειψη πρωτότυπης παραγωγής δημιουργεί αναπόφευκτα καραμπόλα και στην ανάγκη επαναλήψεων, αφού κλείνει και η στρόφιγγα τροφοδοσίας τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι μόνο για δύο σειρές, «Ρετιρέ» στο Μega και «Κωνσταντίνου και Ελένης» στον ΑΝΤ1, ακόμη και τα κανάλια αδυνατούν να υπολογίζουν τον αριθμό των επαναλήψεων.

Η τηλεθέαση ευημερεί, τα έσοδα πέφτουν 
 
Οι εκπομπές, οι σειρές και τα ριάλιτι που είχαν ενταχθεί στο πακέτο του νέου προγράμματος στην αρχή της σεζόν δεν προχωρούν, καθώς οι απώλειες σε οικονομικό επίπεδο υπολογίζονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Ετσι, αμφίβολο είναι αν το πολυσυζητημένο ριάλιτι «Υou man» με παρουσιαστή τον Δ. Ουγγαρέζο θα πάρει σάρκα και οστά, ενώ η παραγωγή νέων σειρών «παγώνει» και ό,τι έχει γυριστεί μπαίνει προς το παρόν στο «ψυγείο».

Η πρώτη ζώνη που θα δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα είναι αυτή των 23.00-24.00, η οποία μετά και την ολοκλήρωση του κύκλου του «Μaster chef» θα καλυφθεί από επανάληψη ελληνικής σειράς. Αβέβαιο είναι και το μέλλον των νέων σειρών που έχουν ενταχθεί στο prime time του σταθμού, με τις «Κούκλες» να μη σημειώνουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά και να βρίσκονται στη ζώνη υψηλού κινδύνου για «αποχώρηση». 

Όσον αφορά το κόστος του «Νησιού», αυτό μέχρι στιγμής δεν καλύπτεται και ο μόνος τρόπος να εξισορροπηθεί είναι να πουληθεί η σειρά. Κάτι τέτοιο φαίνεται ότι είναι κοντά, καθώς τόσο βρετανικά όσο και βαλκανικά κανάλια, αλλά και η νορβηγική τηλεόραση, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και ήδη οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε τελικό στάδιο.
Στον ΑΝΤ1 εκτός απροόπτου συνεχίζουν όσα έχουν προγραμματιστεί, ενώ αμφίβολη είναι η παρουσία ελληνικών σειρών στο πρόγραμμα, η οποία χαρακτηρίζεται μη συμφέρουσα. Οσο για τους υπόλοιπους, οι κινήσεις τους είναι συγκεκριμένες, καθώς δεν έχουν προϊόντα μυθοπλασίας στο πρόγραμμά τους, ελληνικές παραγωγές, ή ακριβά τηλεπαιχνίδια.
Το οξύμωρο είναι ότι το Μega και ειδικότερα ο τομέας της ψυχαγωγίας του σταθμού διανύει μια από τις καλύτερες χρονιές του, με τα ποσοστά του στο συνολικό και στο νεανικό κοινό να έχουν αυξηθεί ραγδαία. Επιτυχία που όχι μόνο που δεν μπορεί να εξαργυρωθεί αλλά ουσιαστικά περνάει απαρατήρητη σε εμπορικό επίπεδο, καθώς η οικονομική κρίση είναι πλέον τόσο έντονη που τα ποσοστά τηλεθέασης της τάξεως 50% σχεδόν εξισώνονται με αυτά του 25%!

Δεν υπάρχουν σχόλια: